PROJEKT „ DOBRY START- rozwój edukacji przedszkolnej w Gminie Szemud”
o nr FEPM.05.07-IZ.00-0129/23
Projekt „Dobry start – rozwój edukacji przedszkolnej w Gminie Szemud” o nr
FEPM.05.07-IZ.00-0129/23 współfinansowany jest ze środków Europejskiego
Funduszu Społecznego Plus (EFS+), Priorytetu 5 Fundusze europejskie dla silnego
Pomorza EFS+, Działania nr 5.7. Edukacja przedszkolna w ramach programu Fundusze
Europejskie dla Pomorza 2021-2027.
Projekt „Dobry start – rozwój edukacji przedszkolnej w Gminie Szemud” jest realizowany
przez Gminę Szemud w partnerstwie z konsorcjum dwóch podmiotów: Towarzystwo
Sportowo – Kulturalne z siedzibą w Luzinie, ul. Mickiewicza 22 oraz Anna Steffke Nowa
Perspektywa z siedzibą w Wejherowie, ul. T. Kościuszki 18/6.
Okres realizacji Projektu: 01.09.2024 r. – 31.08.2027 r.
Od listopada nasze przedszkole bierze udział w projekcie „Dobry Start- rozwój edukacji
przedszkolnej w Gminie Szemud.” Dofinansowanie projektu ze środków UE wynosi :
4 582 838,61zł.
FORMY WSPARCIA UDZIELONEGO UCZESTNIKOM/UCZESTNICZKOM PROJEKTU
1. Formy wsparcia:
1) Zajęcia dodatkowe dla dzieci z OWP z terenu Gminy Szemud:
a) zajęcia dot. rozwijania kompetencji matematycznych i cyfrowych 60 lekcji/grupę,
które obejmują komponent doradztwa zawodowego;
b) zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne dzieci o specjalnych potrzebach
edukacyjnych, które obejmują komponent doradztwa zawodowego:
(1) zajęcia dot. wsparcia dla dziecka z autyzmem – 48 lekcji na dziecko;
(2) zajęcia dot. wsparcia dla dziecka z afazją – 48 lekcji na dziecko;
(3) zajęcia dot. wsparcia dla dzieci z zaburzeniami zachowania i trudnościami
w adaptacji, w tym dzieci doświadczeniem migracji – 48 lekcji/grupę;
(4) zajęcia dot. wsparcia dla dzieci z zaburzeniami w zakresie orientacji w schemacie
ciała i przestrzeni oraz koordynacji ruchowej – 60 lekcji/grupę;
(5) zajęcia dot. wsparcia dla dzieci z problemami z jednoczesnym rozwijaniem
funkcji językowych i spostrzeżeniowych – 60 lekcji/grupę.
2. Doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli/nauczycielek:
1) szkolenie dot. kształtowania u dzieci kompetencji matematycznych i
cyfrowych zgodnie z aktualną wersją ram DigComp (2 grupy x 32h/grupę);
2) szkolenie dot. wdrażania elementów doradztwa zawodowego wolnego
od stereotypów płciowych (2 grupy x 12h/grupę);
3) szkolenie dot. wsparcia dzieci z autyzmem (1 grupa x 24h/grupę);
4) szkolenie dot. wsparcia dzieci z afazją (1 grupa x 24h/grupę);
5) szkolenie dot. wsparcia dzieci z zaburzeniami zachowania i trudnościami
w adaptacji, w tym dzieci z doświadczeniem migracji (1 grupa x 24h/grupę);
6) szkolenie dot. wsparcia dzieci z trudnościami z orientacją w schemacie ciała
i przestrzeni (1 grupa x 24h/grupę);
7) szkolenie dot. wsparcia dzieci z trudnościami z jednoczesnym rozwijaniem funkcji
językowych i spostrzeżeniowych (1 grupa x 24h/grupę);
8) konsultacje dla nauczycieli biorących udział w ww. szkoleniach.
3. Zajęcia dodatkowe odbywać się będą na terenie szkół/zespołów szkolno-
przedszkolnych objętych projektem od poniedziałku do piątku poza podstawą programową.
4. Szkoły/zespoły szkolno-przedszkolne udostępnią sale oraz wyposażenie do realizacji zajęć
dla dzieci, zgodnie z ich charakterem i potrzebami programowymi. We wszystkich
formach wsparcia przewidzianych dla uczestników/uczestniczek, zaplanowano
wykorzystanie wyposażenia, które będzie zakupione w ramach projektu i/lub stanowi
dotychczasowe wyposażenie szkoły/zespoły szkolno-przedszkolnego.
5. Realizacja zajęć dodatkowych będzie obejmowała przełamywanie stereotypów płciowych
oraz wspierała dzieci w eksploracji różnych zainteresowań i aspiracji niezależnie
od swojej płci, np. poprzez zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami, a także
kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie
zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz stymulowanie ich prozawodowych marzeń.
Podczas realizacji zajęć wyrównujących szanse edukacyjne dzieci o specjalnych
potrzebach edukacyjnych zaplanowano wdrażanie elementów doradztwa zawodowego
wolnego od stereotypów płciowych w wyborze ścieżek edukacyjnych i zawodowych
wraz z wykorzystaniem modelu wypracowanego w ramach PO WER.
6. Celem szkolenia „Doradztwo zawodowe w edukacji przedszkolnej wolne od stereotypów
płciowych w wyborze ścieżek edukacyjnych i zawodowych, a także wspierające
przełamywanie tych stereotypów” będzie przygotowanie do wdrażania podczas
codziennych zajęć elementów doradztwa zawodowego wolnego od stereotypów
płciowych w wyborze ścieżek edukacyjnych i zawodowych. Szkolenie będzie
także obejmowało wykorzystanie modelu wypracowanego w ramach PO WER
„Przykładowy program preorientacji zawodowej dla przedszkola z proponowanymi
scenariuszami”. Tym samym wzmocniony zostanie efekt przełamywaniu stereotypów
płciowych oraz przestrzegania zasady równości szans kobiet i mężczyzn w codziennym
funkcjonowaniu OWP.
7. Szkolenia dla nauczycieli/nauczycielek odbywać się będą w miejscu i terminie ustalonym
uprzednio z nauczycielami/nauczycielkami biorącymi udział w projekcie.
8. W celu propagowania zasady „nie czyń poważnych szkód” środowisku oraz zasady
zrównoważonego rozwoju, podczas realizacji zajęć dodatkowych oraz szkoleń będą
stosowane rozwiązania proekologiczne, tj. oszczędności energii i wody, powtórne
wykorzystanie zasobów, materiały recyklingowe lub odnawialne.
Informacje o projekcie znajdują się na stronie internetowej Gminy Szemud:
https://szemud.pl/oraz szkoły/zespołu objętego projektem.