„Podróż z książką – rozczytajmy maluchy!” – innowacja pedagogiczna

„Podróż z książką – rozczytajmy maluchy!”
Z zakresu edukacji czytelniczej w Przedszkolu Publicznym w Szemudzie

Czytanie Dzieci: wektory i ilustracje do darmowego pobrania

„Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa,
jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Wisława Szymborska

 

W ostatnich latach bardzo często mówi się o potrzebie czytania dzieciom. W dobie
gier komputerowych, płyt i telewizyjnych kreskówek często zapominamy, jak ważnym
elementem w wychowaniu dziecka jest książka. Systematyczne czytanie dziecku „dla
przyjemności” jest najskuteczniejszą metodą wychowania młodego czytelnika. Stały kontakt
z książką i biblioteką zapewnia dzieciom rozwój zainteresowań czytelniczych, umiejętność
korzystania ze źródeł informacji, trwałe przeżycia estetyczne i emocjonalne. 
Podstawowe pytanie: W jaki sposób zainteresujemy dzieci literaturą w dobie, w której
najmłodsi umieją wcześniej niż czytanie posługiwać się smartfonem czy komputerem?
Rozwiązanie wydaje się być proste: musimy pokazać najmłodszym, że czytanie to coś
interesującego, zajmującego, a także zaszczepić u dzieci pasję szukania kontaktu z literaturą
współpracując ze środowiskiem lokalnym. Stąd idea na podsunięcie opiekunom/ rodzicom
możliwości spędzania czasu wolnego z dzieckiem. Najbliższa rodzina, znane osoby
z najbliższego otoczenia dzieci będą uczestniczyli w realizacji projektu, aby wspólnie
propagować „apetyt na czytanie”. Innowacja uruchamia także relacje z lokalnymi
instytucjami kulturalno-oświatowymi np. biblioteką, centrum kultury, świetlicą itp. Jesteśmy
pewni, że pierwszy etap edukacyjny to doskonały moment na stymulowanie pasji
słowem pisanym do budowania „potencjału czytelniczego” charakteryzującego się zainteresowaniem słuchania bajek, legend, opowieści, poszukiwania bliskości z literaturą,
która stanie się początkiem przemiłych doznań i kanwą zgłębienia umiejętności
samodzielnego czytania, a także doskonalenia dziecięcej ekspresji werbalnej. Najważniejsze
aby wychwycić możliwości w rodzicach, rodzinie, ciekawych osobach z lokalnego
środowiska. Zaproszenie ich do przedszkola, wciągnięcie i zaszczepienie u przedszkolaków
pasji czytelniczej spowoduje zwiększenie poczucia wartości, da możliwość radowania się
wspólną obecnością i będzie ogniwem zrzeszającym nasza drobną wspólnotę.
Jeżeli więc podejmiemy działania propagujące idee czytelnictwa wśród dzieci
i rodziców to istnieje duża szansa , że zaszczepimy w nich miłość do słowa pisanego. Mamy
też nadzieję, że nasze pomysły na spotkania z literaturą sprawią, że książki będą zajmować
coraz więcej miejsca w życiu dziecka.

Główne cele innowacji:
– kształtowanie zainteresowań czytelniczych oraz współpracy między przedszkolem i środowiskiem rodzinnym dziecka
-wspomaganie i stymulowanie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju

Cele szczegółowe:
– zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom
– uświadomienie roli czytania w życiu dziecka, wyrabianie nawyków czytelniczych, włączenie rodziców w życie przedszkola,
– promocja przedszkola w środowisku lokalnym,
–  wprowadzenie dziecka w świat literatury,
– przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych,
– kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego, wzbogacanie ich słownictwa,
– rozwijanie poprzez literaturę samodzielności, kreatywności, aktywności i wyobraźnitwórczej dzieci,
–  kształtowanie postaw patriotycznych, ekologicznych, społecznych u dzieci,
– kształtowanie intelektualnego i emocjonalnego stosunku do  książki jako źródła
wiadomości  i przeżyć,
– kształtowanie nawyku czytania oraz zapału do książek,
– doskonalenie troszczenia się o książki i szacunku do nich.

 

Okres innowacji : 02.09.2024 r. – 31.05.2025 r.

Autorzy: mgr Beata Kurczewska i mgr Renata Walkusz