„Piątki z eksperymentem”
Realizacja projektu ma na celu między innymi pogłębić zainteresowania dzieci zjawiskami zachodzącymi w świecie przyrody, ale również wzbogacić wiedzę o zjawiska fizyczne, kształtować myślenie przyczynowo-skutkowe czy rozwijać spostrzegawczość. Jego realizacja umożliwia poszerzenie i pogłębienie wiadomości dzieci zgodnie z ich indywidualnymi możliwościami, przy wykorzystaniu różnych środków, form i metod pracy. Otaczające dzieci przedmioty i substancje, z którymi mają do czynienia na co dzień, kryją wiele tajemnic, które można i warto odkrywać właśnie za pomocą owych eksperymentów pochodzących z różnych dziedzin naukowych. Niniejszy projekt uwzględnia treści dla wszechstronnego rozwoju dziecka i zagadnienia związane z przyrodą nieożywioną i dziecięcymi eksperymentami w dziedzinie techniki. Projekt edukacyjny „Piątki z eksperymentem” właśnie ma na celu rozbudzenie naturalnej cechy dziecka, jaką jest ciekawość i chęć poznania otaczającego świata.
CEL GŁÓNWY
rozbudzenie ciekawości otaczającego świata;
nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji;
rozwijanie przyrodniczego i technicznego zainteresowania;
nauka samodzielnego myślenia i wyciągania wniosków;
budzenie zainteresowań naukowych;
stymulowanie aktywności poznawczej dzieci;
uczenie dzieci samodzielnego myślenia
ZAŁOŻENIA
- Projekt został opracowany dla dzieci w wieku przedszkolnym.
- Zakłada rozwijanie sfery poznawczej, intelektualnej i emocjonalnej.
- Rozwija samodzielność, myślenie przyczynowo-skutkowe, aktywność, ciekawość, spostrzegawczość, koncentrację uwagi.
- Uczy wiedzy przyrodniczej, geograficznej.
- Ćwiczy umiejętność współpracy w grupie.
- Eksperymenty są tak ukazane, by ciekawiły dzieci, pobudzały do myślenia, poszukiwania nowych rozwiązań, a przede wszystkim angażowały do działania.
- Umożliwia każdemu dziecku poszerzyć i pogłębić wiadomości zgodnie z indywidualnymi możliwościami, wykorzystując różnorodne metody pracy, formy i środki METODY PRACY
metody oparte na słowie (pogadanka, dyskusja, opis);
metody praktycznego działania (metody twórcze z elementem doświadczania, obserwowania i eksperymentowania);
metody oglądowe oparte na obserwacji (pokaz eksperymentu z instruktażem);
metody aktywizujące (burza mózgów, stacje zadaniowe) Metody pracy z uczniem wspierać będą następujące formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa.
OKRES REALIZACJI
Projekt będzie realizowany w trakcie zajęć przedszkolnych dwa razy w miesiącu, począwszy od listopada 2018 r. do maja 2019 r.
Sednem projektu są poniższe słowa Konfucjusza: ”Powiedz mi, a zapomnę, pokaż, a zapamiętam, pozwól mi działać, a zrozumiem”.